Sporten als je ongesteld bent? Geen probleem met deze 5 tips

By  |  0 Comments


Voor veel vrouwen is het niet de favoriete periode van de maand: je menstruatie. Het liefst doe je zo min mogelijk en verwen je jezelf met comfort food. Toch kan het zeker een goede keuze zijn om ook tijdens je periode door te sporten. Dit kan je verlichting bieden bij lichamelijke klachten en ervoor zorgen dat jij je weer vrolijk voelt. Deze 5 tips helpen je om te sporten tijdens je menstruatie. 

Eet genoeg ijzer

Je verliest bloed tijdens je menstruatie en daarmee verlies je ijzer. IJzer heeft een grote invloed op jouw energieniveau omdat het zorgt voor het transport van zuurstof door je lichaam. Het kan zijn dat je je vermoeider voelt doordat je een tekort aan ijzer hebt. Sporten zorgt er daarnaast voor dat je nog meer ijzer verliest doordat je zweet. Gelukkig kun je deze ijzers makkelijk aanvullen door voor de juiste voeding te kiezen, zoals vlees, vis, volkoren producten, groente en peulvruchten. Sinaasappelsap zorgt ervoor dat het ijzer extra goed wordt opgenomen, terwijl koffie, melk en zwarte thee dit juist belemmeren. 

Eet minder zout

Een andere voedingstip tijdens de menstruatie is dat je het best minder zout kunt eten. Rond je menstruatie hou je vaak vocht vast en zout zorgt ervoor dat je lichaam nog meer vocht vasthoudt. Voor een gezonde leefstijl is het überhaupt belangrijk om matig te zijn met zout. Zo verklein je de kans op hart- en vaatziekten zoals een hoge bloeddruk. Smaak toevoegen kan bijvoorbeeld ook met prei.

Drink genoeg

Het is altijd belangrijk om voldoende te drinken, maar helemaal als je ongesteld bent. Niet alleen tijdens het sporten is het belangrijk om genoeg te drinken, maar ook in de aanloop naar je training toe. Je zweet net wat meer dan normaal tijdens je menstruatie, waardoor je meer vocht verliest. Kies voor water of thee en laat koolzuurhoudende dranken links liggen. 

Goede sportbh dragen

Marijke van der Molen is redacteur bij het sport- en lifestyle platform Fitforbeach.nl en geeft aan dat het belangrijk is om een goede sport-bh te dragen. ‘Voor jouw comfort wil je altijd een sport-bh dragen met de juiste pasvorm. Dit is tijdens de menstruatie nog belangrijker omdat je borsten vaak gevoeliger zijn. Kies voor een ademende stof en zorg ervoor dat de sport-bh niet verschuift tijdens het sporten. De juiste ondersteuning helpt je daarnaast bij het voorkomen van rug- en nekklachten.’

Houd pauzes

Heb jij jezelf ondanks je lagere energieniveau toch naar de sportschool gesleept? Lekker bezig! De kans is groot dat je met meer energie weer naar buiten loopt. Luister tijdens het sporten naar je eigen lichaam en pas waar nodig het tempo en de intensiteit aan. Hou pauzes wanneer je eraan toe bent en laat je niet tot het uiterste pushen als je daar vandaag gewoon even niet aan toe bent. Het kan natuurlijk zijn dat je een avondje op de bank juist echt craved. Ook in dit geval geldt: lekker naar je lichaam luisteren. Morgen is er weer een dag!

 

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Hi! Ik heet Naantje en ik ben 20 lentes jong. Ik ben een echte levensgenieter en leg het liefst al deze genietmomentjes vast voor later. Ik doe dit graag via foto’s, video’s of verhalen en nu deel ik deze ook graag met jullie! Wekelijks deel ik met alle liefde mijn bevindingen, tips en tricks in en over het leven en verhalen over lifestyle onderwerpen zoals, reizen, wonen, beauty, liefde/relatie en de gezonde levensstijl. Ik schrijf deze verhalen echt uit mijn eigen visie en ik sta altijd open voor de visie van jou. Dus neem gerust contact met mij op bij eventuele vragen, opmerkingen of tips. Ik hoop dat je veel inspiratie opdoet! Liefs, Naantje

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *