Sweater bedrukken: met deze tips krijg je het beste resultaat

By  |  0 Comments


Kleding zegt iets over de persoon die het draagt. Het is een manier om je uit te drukken en om te laten zien wie je bent. In veel winkels vindt je voorbedrukte sweaters, maar je kunt ze natuurlijk ook zelf laten bedrukken. Je ziet het de laatste tijd steeds meer. Een foto van je hond of een grappige tekst die jij en je vriendengroep vaak zeggen, het kan allemaal! Maar waar moet je op letten als je een sweater laat bedrukken?

Pasvorm en ontwerp

Het is belangrijk dat je de juiste maat neemt. Vaak vallen sweaters wat ruim. Het zou zonde zijn als je een sweater laat drukken die niet goed zit. Kijk dus goed naar de vermelde afmetingen. Daarnaast moet je goed kijken waar je jouw opdruk wil plaatsen, wil het zo goed mogelijk tot zijn recht komen.

Kleur van de sweater en de opdruk

Het is natuurlijk het mooiste als de kleur van de opdruk bij de sweater past. Kijk of de kleuren van de opdruk goed staan bij de kleur van de sweater. Niet alleen om een goede kleurencombinatie te krijgen, maar ook zodat de opdruk leesbaar is. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om een donkergrijze opdruk op een zwarte trui te doen. Dan kun je beter een lichtere sweater nemen, zodat de opdruk beter zichtbaar is.

Parodie sweater

Je ziet ook vaak sweaters en shirts met parodieën van merken. Wanneer je een parodie wilt laten bedrukken krijg je te maken met het merkenrecht, vergelijkbaar met auteursrecht. Echter is bij merkrecht het geval dat er geen parodie exceptie bestaat. Dit betekent dat je eigenlijk niet zomaar een parodie mag maken op het merk. Er zijn een aantal regels voor een parodie. Wanneer jouw sweater niet aan de regels voldoet, kan het merk bezwaar maken.

  • Verwarringsgevaar: de consument moet makkelijk en snel zien dat de opdruk van de sweater een parodie is of een echt exemplaar. Je kunt een ander lettertype gebruiken of andere kleur om het verwarringsgevaar te verkleinen.
  • Ongerechtvaardigd voordeel: de merkhouder kan ook bezwaar maken als er sprake is van een ongerechtvaardigd voordeel. Dit komt voor wanneer jij met jouw parodie aan hun merk geld verdient. Zorgt de parodie van hun logo (dat al bekend is) dat de sweater meer verkocht wordt? Dan is er sprake van een ongerechtvaardigd voordeel.
  • Afbreuk aan het merk: laatste regel regelt betreft afbreuk van het merk. Een concreet voorbeeld hiervan is wanneer een parodie een populair sportmerk associeert met drugs en drankgebruik. Dit zou eventueel schade kunnen opleveren voor de merkhouder.

Oppassen dus?
In de praktijk valt het mee in hoeverre merkhouders aanspraak maken op hun merkrechten. Alleen als het blijkt dat jouw parodie op grote schaal schade oplevert, grijpen ze in. Veel kleine gevallen laten ze vaak voor wat het is. Evengoed is het wel verstandig om twee keer na te denken wanneer je een sweater laat bedrukken met een ludieke parodie.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0   Gemiddelde:  0/5]

Hi! Ik heet Naantje en ik ben 20 lentes jong. Ik ben een echte levensgenieter en leg het liefst al deze genietmomentjes vast voor later. Ik doe dit graag via foto’s, video’s of verhalen en nu deel ik deze ook graag met jullie! Wekelijks deel ik met alle liefde mijn bevindingen, tips en tricks in en over het leven en verhalen over lifestyle onderwerpen zoals, reizen, wonen, beauty, liefde/relatie en de gezonde levensstijl. Ik schrijf deze verhalen echt uit mijn eigen visie en ik sta altijd open voor de visie van jou. Dus neem gerust contact met mij op bij eventuele vragen, opmerkingen of tips. Ik hoop dat je veel inspiratie opdoet! Liefs, Naantje

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *