Een ondernemingsplan schrijven, wanneer en hoe doe je dit?
Wil jij een eigen bedrijf beginnen? Dan is het handig om de belangrijkste zaken onder elkaar te zetten. De eerste stap bestaat daarom vaak uit het schrijven van een ondernemingsplan. Volgens Ondernemersplein is het niet verplicht om een ondernemingsplan te schrijven, maar wel noodzakelijk wanneer je financiering wilt aanvragen voor het bedrijf, of een duidelijke koers wil bepalen. In dit artikel vertellen we meer over de belangrijkste onderdelen van het ondernemingsplan, dit zodat jij precies weet hoe je het moet schrijven.
De inhoud
Voor een ondernemingsplan is het belangrijk dat alle essentiële onderwerpen worden opgenomen en dat het een goede opbouw heeft. Zowel voor ondernemers die het ondernemingsplan zelf schrijven als ondernemers die het ondernemingsplan laten schrijven door een professional, geldt dat de volgende onderwerpen besproken moeten worden: een introductie, samenvatting, details over het bedrijf, marktonderzoek, een concurrentieanalyse en een financieel plan.
Een introductie
De introductie van het ondernemingsplan bestaat uit een beschrijving van de ondernemer. In dit onderdeel vertel je meer over wie jij bent als ondernemer, je werkervaring en je motivatie voor het ondernemerschap. Het wordt ook aangeraden om de missie, visie en doelstellingen te beschrijven.
Een samenvatting
De samenvatting is het belangrijkste onderdeel van het ondernemingsplan. In de samenvatting, die kort en bondig moet zijn, staat kort wie je bent, wat voor bedrijf jij wilt starten, hoe de markt eruit ziet, hoe je het bedrijf gaat financieren, wat jouw doelen zijn én waarom jouw bedrijf volgens jou een succes gaat worden.
Tip: ook voor ondernemers die prima zelf een ondernemingsplan kunnen schrijven, kan het handig zijn om hulp in te schakelen voor het schrijven van een pakkende samenvatting.
Het bedrijf
Beschrijf in dit onderdeel de belangrijkste zaken rondom het bedrijf: de rechtsvorm, de vestiging en de bedrijfsdoelen. Ook moet je hier vertellen over de producten en diensten die je wilt aanbieden.
Let op: deze omschrijving moet ook te begrijpen zijn voor de lezers die geen verstand hebben van de branche of producten en/of diensten.
Neem ook een SWOT-analyse op in het plan waarmee je de sterke punten, zwakke punten, obstakels en oplossingen beschrijft. Daarnaast raden we je aan om uit te leggen hoe het bedrijf is opgebouwd: hoeveel personen neem jij in dienst en hoe zit het met de functies en verantwoordelijkheden?
Een marktonderzoek
Ook het marktonderzoek, dat opgenomen moet worden in het ondernemingsplan, laat zien dat jij als ondernemer weet waarmee je bezig bent. Vertel wat de laatste ontwikkelingen uit de branche zijn, hoe de markt eruit ziet en hoe jouw doelgroep eruit ziet. Wie zijn de mogelijke klanten en hoe ga je ze bereiken?
De concurrentie
De concurrentieanalyse is een onderdeel van het marktonderzoek. Voor het ondernemingsplan is het noodzakelijk om jouw concurrentie in kaart te brengen en te omschrijven hoe deze bedrijven te werk gaan.
Het financiële plan
Het laatste verplichte onderdeel is het financiële plan. Bepaal of je startkapitaal van externe bronnen nodig hebt en wat er met het geld van mogelijke investeerders gaat gebeuren. Stel het benodigde kapitaal vast en omschrijf wat je met het geld gaat doen en hoe jij denkt winst te kunnen maken.
Ga jij binnenkort een ondernemingsplan schrijven? Dan wensen we je alvast veel succes!