Een webwinkel starten is dé trend! Maar ook dan: een ondernemingsplan.
Online je aankopen doen is tegenwoordig heel normaal, terwijl dat vroeger nog best bijzonder was. Online bestellen is dan ook ‘gewoon’ geworden. Het is dan ook niet verrassend dat de bestedingen in webwinkels dan ook blijven stijgen. In 2014 kochten 10,8 miljoen Nederlanders iets via een webwinkel (bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2013). Alhoewel een webwinkel eenvoudig gestart lijkt, is het niet verstandig ‘zomaar ergens te beginnen’. In tegendeel; je begint een onderneming. Dus ook hier schrijf je eerst een ondernemingsplan. Wij helpen je met enkele zaken waar het ondernemingsplan voor je webwinkel aan moet voldoen.
Stel een marketingmix op voor je webwinkel
Zoals we al vertelden, geldt een ondernemingsplan net zo goed voor je webwinkel. Je start namelijk een onderneming als elk andere, alleen veel van je activiteiten zullen online plaatsvinden. En daarmee ook je ‘winkel’. Neem daarom in je ondernemingsplan voor je webwinkel altijd de marketingmix op. Hierin benoem je de 4 P’s; Product, Prijs, Plaats, Promotie. Met name die laatste twee kunnen iets verschillen van een ‘traditioneel’ ondernemingsplan. Bij de volgende tip gaan we dieper op de P van Promotie in.
Verdiep je in de verkoopkanalen
Een veel gemaakte fout is de perceptie dat potentiële klanten ‘wel bij je webwinkel komen shoppen’. Wanneer je een fysieke winkel hebt, grijp je misschien al snel naar traditionele promotiemiddelen om je onderneming onder de aandacht te brengen. Bij een webwinkel verschilt dat over het algemeen flink. Veel van je potentiële klanten zullen namelijk online op zoek gaan naar je product(en). Houd hier rekening mee en neem deze online kanalen uitgebreid op in het ondernemingsplan voor je webwinkel.
Breng je kosten goed in kaart
Een webwinkel opzetten is over het algemeen goedkoper dan een fysieke winkel kopen of huren en deze inrichten. Maar vergis je niet in de kosten voor een webwinkel! Er zijn verschillende opties voor het opzetten. Er zijn veel aanbieders waar je dit bijvoorbeeld zelf kan doen. Maar ben je daar niet zo handig in, kun je een externe partij inschakelen die dit voor je doet. Deze kostenposten kunnen daardoor flink verschillen. Maar anderzijds kan dit ook het verschil maken in het succes van je webwinkel.
Neem in je ondernemingsplan ook gelijk de kosten op voor promotie. Probeer uit te vinden welke inspanningen nodig zullen zijn om verkopen te genereren. En welke kosten verbonden zijn aan deze kanalen. Denk bijvoorbeeld aan Google AdWords adverteren, of adverteren via Facebook.
Meer informatie?
Zoals je leest, komt er een hoop kijken bij het opstellen van een ondernemingsplan. Buiten deze tips zijn er uiteraard nog meer zaken waar je rekening mee moet houden. Veel ondernemers kiezen er voor om hun ondernemingsplan deels of volledig uit de besteden aan een partij die daarin is gespecialiseerd.
Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Credo Ondernemingsplan. Credo levert je ondernemingsplan voor bijvoorbeeld een webwinkel op maat.