Online shoppen is sinds enkele jaren enorm in trek en de populariteit van online winkelen neemt alleen maar toe. Consumenten omarmen massaal het gemak van winkelen vanuit huis en ondernemers spelen hier slim op in door middels eenvoudige systemen zoals een woocommerce webshop ook online hun producten aan te bieden. Uit recente cijfers blijkt dat maar liefst 95 procent van de Nederlanders van vijftien jaar of ouder, het afgelopen jaar iets online heeft gekocht. Er worden online zelfs 201 miljoen inkopen per jaar gedaan en steeds meer van die bestellingen plaatsen we via onze smarthphone. Helaas neemt ook het aantal klachten over onze online bestellingen toe. Zorg daarom dat je niet met teleurstellingen te maken krijgt, door bij het online shoppen rekening te houden met deze 3 dingen.
1. Heeft de webshop een keurmerk?
Uiteraard dient iedere webshop zich te houden aan de bestaande wet- en regelgeving. Zo moeten ze onder andere correct omgaan met privacygevoelige informatie en zich aan de regels omtrent kopen op afstand houden. Helaas gaan nog niet alle webshops hier even goed mee om. Het is daarom slim om altijd te kopen bij een webshop die beschikt over een betrouwbaar keurmerk, zoals het Webshop Keurmerk of de Thuiswinkel Waarborg. Online winkels met een dergelijk keurmerk voldoen wel aan de relevante wet- en regelgeving. Controleer overigens wel altijd even of het getoonde keurmerk echt is. Ook hiermee wordt helaas door diverse onbetrouwbare handelaren gesjoemeld.
2. Krijgt de shop goede beoordelingen?
Voorkom teleurstellingen door ook deze tip voor online aankopen in acht te houden: kijk niet alleen naar de prijs, maar vooral ook naar de reviews. Zijn de klanten tevreden over de producten en de service van de webshop of worden er erg veel klachten geuit? Kies voor een webshop die op veel vergelijkingssites een goede score krijgt. Laat je overigens niet meteen ontmoedigen door één ontevreden klant, maar kijk naar het algemene beeld. Er kan immers altijd iets misgaan en niet iedere consument gaat hier even redelijk mee om.
3. Verdiep je in de verkoopvoorwaarden
Wie online koopt, wordt vrij goed beschermd door wetgeving omtrent het kopen op afstand. Het is echter alsnog slim om je vooraf te verdiepen in de voorwaarden van de webshop. Je hebt immers geen zin om achteraf te moeten discussiëren over bijvoorbeeld het retourbeleid. Hoe eenvoudig is het bijvoorbeeld om een product te ruilen? Wat zijn de kosten om een pakketje terug te sturen en hoe gemakkelijk is dit? Wie binnen 14 dagen terugkomt op een online aankomt, moet volgens de regels overigens het volledige aankoopbedrag terugkrijgen. Veel webwinkels houden echter bezorgkosten of administratiekosten in, ook wanneer de volledige bestelling wordt geretourneerd. Dit is niet toegestaan. Kijk daarom goed hoe de webshop van jouw keuze hier mee omgaat, voordat je een bestelling doet.