Hoe vaak mag je onder de zonnebank? 4 richtlijnen

By  |  0 Comments


In de zomer is het wel zo fijn om een mooi bruin kleurtje te hebben. Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om voor de eerste rokjesdag al uitgebreid op een tropische locatie te liggen zonnen. Gelukkig biedt de zonnebank uitkomst. Snel en gelijkmatig bruin worden was nog nooit zo makkelijk! Van zonnen krijg je niet alleen een gebruinde huid, het is ook nog eens goed voor je humeur én je lichaam maakt meer vitamine D aan. Toch is het gebruik van de zonnebank niet geheel zonder risico. Hoe vaak en hoe lang kun je nou eigenlijk gebruik maken van de zonnebank zonder dat dit schadelijk is? Wij geven je 4 richtlijnen voor het gebruik van de zonnebank.

1. Bepaal je huidtype

Voordat je onder de zonnebank stapt, is het verstandig om je huidtype te bepalen. Iedere huid is verschillend, en niet iedereen kan dezelfde hoeveelheid UV stralen verdragen. Heb je een erg lichte huid met sproeten, rood of lichtblond haar en blauwe ogen? Dan heb jij waarschijnlijk huidtype 1, en kan je beter helemaal niet onder de zonnebank gaan. Huidtype 2 heeft ook een lichte huid en vaak blond haar, maar wordt iets sneller bruin. Als je huidtype 2 hebt kun je wel sporadisch gebruik maken van de zonnebank, maar moet je daar wel erg voorzichtig mee zijn. Mensen met huidtypes 3 en 4 hebben meestal donker haar en ogen en verbranden niet snel of nooit. Als dit je huidtype is, kun je met minder risico onder de zonnebank.

2. Bouw het op

Als je net begint met zonnen, is het verstandig om niet meteen een sessie van een half uur te boeken; het is veiliger om de tijd die je onder de zonnebank ligt op te bouwen. Hoe lang jij onder de zonnebank kunt is afhankelijk van je huidtype, maar een goede algemene richtlijn is 8 minuten. Naarmate je langer zont, kun je deze tijd opbouwen.

3. Luister naar je lichaam

Wanneer je je zonnebanktijd over een periode hebt opgebouwd, zul je in principe een half uur per week onder de zonnebank kunnen voor een optimaal effect. Je kunt er dan voor kiezen om één keer per week een half uur te zonnen, maar je kunt dit ook verdelen over meerdere sessies. Hoe je er ook voor kiest dit te doen, blijf altijd naar je lichaam luisteren. Zodra je huid prikt of jeukt is het belangrijk om meteen te stoppen met zonnen, ook als de timer nog niet is afgegaan. Daarnaast wordt het afgeraden om meer dan 50 keer per jaar onder de zonnebank te gaan, zelfs als je huidtype 3 of 4 hebt en al een goede basis hebt opgebouwd. En ga uiteraard nooit onder de zonnebank als je al verbrand bent, wanneer je bepaalde medicijnen gebruikt of wanneer in jouw familie huidkanker voorkomt.

4. Bescherm jezelf

Net als wanneer je ‘echt’ zont, is het belangrijk om jezelf ook onder te zonnebank te beschermen tegen schadelijke UV stralen. Kies er bijvoorbeeld voor om een speciale bril te dragen om zo je ogen onder de zonnebank te beschermen. Daarnaast is het verstandig om jezelf voor een zonnebank in te smeren met een vochtinbrengende zonnebankcrème of lotion. Zorg ervoor dat je nooit parfum of andere cosmetica op hebt als je onder de zonnebank gaat. Dit kan irritaties veroorzaken in combinatie met de UV-straling van de zonnebank.

Een half uur per week onder de zonnebank heeft een hoop positieve effecten, niet alleen voor een mooi bruin kleurtje maar ook voor je gezondheid en je humeur. Met deze richtlijnen blijft de zonnebank gezond en veilig!

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Yinto.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 28    Gemiddelde: 2.8/5]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *