6 redenen waarom wandelen goed is voor je gezondheid

By  |  0 Comments


Dat lichaamsbeweging goed is voor je gezondheid, is bekend. Zeker nu het weer warmer wordt is het aantrekkelijk om de bank te verruilen voor de frisse buitenlucht om zo aan je gezondheid te werken. De meest ideale manier om dit te doen is misschien wel wandelen. Het kan overal, je hebt er naast goede schoenen eigenlijk niets voor nodig, en het is een laagdrempelige manier om voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Intensievere vormen van sport, zoals hardlopen, kunnen nogal eens een aanslag zijn op knieën en enkels. Door het hogere tempo moeten de gewrichten een enorme schok opvangen. Veel hardlopers kampen dan ook vaak met blessures, ongeacht voorzorg en het gebruik van dure schoenen. Wandelen biedt wel de voordelen van het sporten, maar niet het risico op sportgerelateerde blessures.  6 redenen waarom wandelen goed is voor je gezondheid op een rijtje.

 

1. Wandelen bevordert vetverbranding

Bij wandelen wordt, in verhouding tot de inspanning die wordt geleverd, relatief veel vet verbrand. Dit komt in de eerste plaats omdat wandelen een activiteit is die lang vol te houden is, in tegenstelling tot andere intensievere vormen van cardio zoals sprinten of touwtjespringen. Daarnaast zit bij een stevige wandeling de hartslag vaak op het ideale niveau voor vetverbranding, namelijk ongeveer 50 tot 60 procent van je maximale hartslag. Bij een hogere hartslag gaat het lichaam over op verbranden van energie in plaats van vet.

 

2. Wandelen is goed voor de bloedsomloop

Zeker nu steeds meer mensen lange dagen op kantoor zitten en gedurende de dag weinig lichaamsbeweging krijgen, is het belangrijk om de bloedsomloop regelmatig goed op gang te brengen. Tijdens een wandeling pompt het hart bloed naar de spieren en en wordt er zuurstof door het lichaam getransporteerd. Dit helpt om de huid strak en soepel te houden.

 

3. Wandelen werkt ontspannend

Regelmatig wandelen helpt stress te voorkomen, wat als gevolg heeft dat de kans op eetbuien en gewichtstoename vermindert. Daarnaast is wandelen goed voor je humeur. Steeds meer studies tonen aan dat wandelen, net als andere vormen van lichaamsbeweging, de concentratie en het geheugen kan verbeteren. Ook komen er tijdens een wandeling of andere sportsessie bepaalde hormonen vrij die depressies kunnen tegengaan. Kortom, van wandelen word je vrolijk.

 

4. Wandelen versterkt de botten

Door de botten regelmatig licht te belasten, wordt je lichaam gestimuleerd om nieuw botweefsel aan te maken. Dit zorgt voor sterkere botten en vermindert de kans op aandoeningen zoals osteoporose aanzienlijk. Voor de opname van calcium, en dus voor het creëren van sterkere botten, is regelmatige lichaamsbeweging noodzakelijk.

 

5. Wandelen versterkt de spieren

Bij elke stap die je zet tijdens een wandeling, worden je spieren getraind. Hoe langer en sneller de wandeling, hoe meer je jouw spieren versterkt. Het gaat hierbij niet alleen om de spieren in je been, maar bijvoorbeeld ook om de hartspier; deze moet tijdens een wandeling immers een hoop bloed door het hele lichaam pompen.

 

6. Wandelen is goed voor de longen

Dit geldt zeker voor een wandeling in een gebied met veel natuur. Tijdens een wandeling in de buitenlucht worden de longen gezuiverd door alle frisse zuurstof die ze opnemen. Hoe hoger het tempo van de wandeling, hoe dieper je ademhaling wordt, hoe meer zuurstof er zal worden opgenomen in het lichaam.

Kortom, de voordelen van wandelen voor je gezondheid zijn eindeloos. Waar wacht je nog op? Begin vandaag!

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door GriSport.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 0    Gemiddelde: 0/5]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *