5 do’s en don’ts bij het versturen van je motivatie en cv

By  |  0 Comments


Het is al lang niet meer ongebruikelijk om motivatiebrieven en je cv voor sollicitaties via e-mail te versturen. Hier komen echter wel wat andere aandachtspunten bij kijken dan wanneer je op de traditionele manier solliciteert. Om zeker te weten dat je een uitstekende eerste indruk maakt op potentiële werkgevers, is het belangrijk om te weten waar je op moet letten als je je motivatie en cv verstuurt. Deze 5 do’s en don’ts zullen je hierbij helpen.

Do: let op spelling en taalgebruik

Niet alleen de inhoud van de motivatiebrief en je cv moet in orde zijn; ook op het bijbehorende mailbericht wordt gelet. Als het goed is heb je de brief en cv uitgebreid en zorgvuldig gecontroleerd op spelling en taalgebruik. Doe dit dus ook in de e-mail die je verstuurt. Het mailbericht is immers het eerste wat je potentiële werkgever te zien krijgt, nog voor hij de bijgevoegde bestanden opent. Als het eerste wat hij ziet slecht taalgebruik of een domme spelfout is, bestaat de kans dat er niet eens de moeite wordt genomen om de rest van de bestanden te bekijken. Let er ook op dat het bericht dat je schrijft de juiste toon heeft. Het lijkt in een e-mail misschien gepast om een ietwat informele stijl te gebruiken, maar dat wordt zeker niet bij elk bedrijf op prijs gesteld.

Don’t: gebruik geen ongepast e-mailadres

Het kan zijn dat je al jaren hetzelfde e-mailadres gebruikt. Het is voor sollicitaties echter belangrijk dat je een e-mailadres hebt dat neutraal oogt. E-mailadressen met onnodig veel cijfers en dubbele letters of de naam van je eerste huisdier komen kinderachtig en onprofessioneel over. Een nieuw e-mail adres is snel en gratis aan te maken.

Do: gebruik de juiste aanhef

Het is verstandig om van tevoren goed uit te zoeken aan wie je de e-mail verstuurt. Een aanhef als ‘Geachte heer, mevrouw’ is misschien wel formeel, maar ook afstandelijk. Beter is het om de ontvanger met zijn of haar naam aan te spreken. Let ook hier goed op spelfouten. Niets is zo onprofessioneel als het verkeerd schrijven van de naam van je potentiële werkgever, zeker omdat dit zo makkelijk te voorkomen is.

Don’t: zet je motivatie en cv niet direct in de e-mail

Zet je motivatiebrief en cv nooit direct in de tekst van de e-mail, maar voeg deze toe als aparte bestanden. Dit voorkomt dat het e-mailbericht er rommelig uitziet en zorgt ervoor dat de ontvanger de bestanden meteen kan opslaan. Geef deze bestanden een duidelijke naam, zodat ze voor de werkgever makkelijk te herkennen en terug te vinden zijn. Kies dus niet voor een bestandsnaam als ‘motivatiebrief’ of ‘cv’ maar liever ‘motivatiebrief…’ gevolgd door je achternaam. Het bedrijf zal meerdere digitale sollicitaties binnenkrijgen, en op deze manier blijft het ook voor hen overzichtelijk.

Do: kies voor een toegankelijke bestandsvorm

Niet iedereen gebruikt hetzelfde besturingssysteem of beschikt over dezelfde versie van MS Office. Zorg er dus voor dat je zeker weet dat het bestandstype dat jij gebruikt makkelijk te openen is voor jouw potentiële werkgever. Als je hier echt zeker van wilt zijn is het handig om het bestand eerst naar vrienden of familie te sturen, om te kijken of zij geen moeilijkheden ervaren met het bestand. Als zij het bestand zonder problemen kunnen openen, kun je het vervolgens naar het bedrijf sturen.

Bij een nieuwe manier van solliciteren horen nieuwe regels en aandachtspunten. Door je aan deze do’s en dont’s te houden maak je een goede eerste indruk op potentiële werkgevers.

Dit artikel werd mede mogelijk gemaakt door Vacaturebank Nederland.

Beoordeel dit artikel:
[Totaal: 1    Gemiddelde: 5/5]

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *